در هنگام جست و جو و یا خرید برای لپ تاپ و یا کامپیوترهای خانگی، لازم است تا هر فردی عوامل کلیدی خاصی را نسبت به نیازهای خود در نظر بگیرد و از طیف گسترده ی گزینه ها در برندهای متفاوت با خصوصیات و قابلیت های متفاوتف با توجه به نیاز خود بهترین را برگزیند. معماران و دانشجویان معماری نیز نه تنها از این گروه مستثنی نیستند بلکه لازم است که اتنخاب هوشمندانه و عاقلانه ای با توجه به نیازهای خاص و گسترده شان جهت استفاده از برنامه های نقشه کشی و سه بعدی سازی داشته باشند.

مواردی که در انتخاب لپ تاپ برای معماران و دانشجویان معماری اهمیت فراوانی دارد در ذیل شرح داده می شوند:

Cpu یا واحد پردازش مرکزی: تمامی دانشجویان معماری یا معماران حرفه ای برنامه های اتوکد، تری دی مکس و یا راینو را اجرا خواهند کرد بنابراین باید حداقل intel 5 را انتخاب کنند.

Gpu یا واحد پردازش گرافیک: نرم افزارهای گرافیکی لازم جهت استفاده معماران مانند راینو، رویت، تری دی مکس و … نیاز به کارت های گرافیکی قدرتمند دارند بنابراین لپ تاپ ایده آل یک معمار باید حداقل 4 گیگابایت ظرفیت برای پردازنده های گرافیکی داشته باشد.

Ram: نرم افزارهای معماری بخش بزرکی از ظرفیت کامپیوتر را اشغال خواهند کرد بالاخص زمانی که چند نرم افزار با هم کار کرده و یا رندرهایی با کیفیت بالا در حال تولید است بنابراین ترجیح بر ظرفیت 16 گیگابایت حافظه است اگرچه 8 گیگابایت برای اکثرموارد کافی به نظر می رسد.

فضای ذخیره سازی HDD  SSD: فایل های معماری اغلب فضای قابل توجهی را به خود اختصاص می دهند برای بهترین عملکرد بهتر است تا سیستم عامل و نرم افزارها را در SSD و سایر فایل ها را در درایوهای هیبریدی یا HDD نصب کنید.

صفحه نمایش: لپ تاپ ها با اندازه صفحه نمایش بین 15 تا 17 اینچ بهترین اندازه برای رندرهای معماری اند و وضوح full HD برای کیفیت تصاویر اکنون کافی است.

پورت ها: تعداد پورت های مورد نیاز بسته به ترجیح استفاده از وسایل جانبی مانند ماوس، هارد دیسک و …. که نیاز به پورت های یو اس بی و یا پورت های دیگر داشته باشند متفاوت است.

در دو سال اخیر، تعداد طراحان و معمارانی که بدلیل شرایط ایجاد شده در زمان پاندمی مجبور به دورکاری شدند، افزایش یافت و بدین دلیل قابلیت های لپ تاپ های خانگی اهمیت روزافزونی پیدا کردند. به همین دلیل شرکت های سازنده نیز گزینه های متفاوتی را در اختیار معماران و طراحان قرار دادند که نسبت به قبل پیشرفت های قابل توجهی داشته اند.

4 نمونه از بهترین گزینه های معماران و طراحان در ادامه آورده می شود:

HP Z BOOK STUDIO G5

این گزینه با پردازنده intel core9 و گرافیک NVIDIA Quadrortxمی تواند بخوبی به نیازهای معماران پاسخ دهد. صفحه نمایش 15.6 اینچی و داشتن 3 پورت یو اس بی نیز کار کردن با آن را راحتتر می سازد، سیستم عامل ویندوز 10 پرو بوده و وزن آن نیز 2.9 کیلوگرم است گرچه قیمت 2800 دلاری آن، ممکن است که آن را از لیست بسیاری خط بزند.

ASUS ROG Zephyrus laptop