برخی عناصر در مروز زمان به دلیل استفاده مکرر توسط افراد مشهور یک شغل یا حرفه تبدیل به کلیشه های جدانشدنی برای آن گروه ها شده اند. معماران نیز از این قاعده مستثنی نیستند و از این کلیشه های معماران میتوان لباس های مشکی، عینک، کم خوابی و نوشیدنی های کافیین دار یا قهوه را نام برد. قهوه در حال حاضذ در کنار تخته شاسی ها و لپ تاپ های معماران و طراحان بسیاری در سراسر دنیا حضور دارد و نوشیدنی ای است که از زمان دانشجویی و از اولین کلاس های معماری جای خود را در میان معماران امروز و فردا باز میکند اما چرا؟

اولین دلیل انرژی ای است که کافیین به بدن و مغز میدهد و بدین دلیل است که نوشیدنی محبوبی برای آغاز صبح است ، زمانی که بدن خسته و خواب آلود میخواهد در تخت بماند قهوه میتواند نجات بخش باشد و این مشکلی است که معماران بسیار با آن مواجه اند بدلیل خستگی های ناشی از شب بیداری ها و نخوابیدن ها.کایل ون پلت، بلاگر، مقاله ای درباره فواید قهوه برای نویسندگان می نویسد و معتقد است که قوه به مغز کمک می کند تا موانع بر سر راه خلاقیت را کنار بزند و این همانی است که معماران نیاز دارند خلاق بودن جهت بدست آوری ایده های ناب.

از طرف دیگر یکی از چالش هایی که معماران با آن مواجه اند خستگی و از دست دادن انگیزه در مسیر رسیدن به بهترین راه حل است. کافیین موجود درقهوه میتواند انگیزه را تقویت کرده و پشتکار لازم را برای ادامه مسیر ایجاد کند و این یعنی کمک به معمار در جهت عبور از ایده های بد و رسیدن به بهترین راه حل.

اگر کافیین بتواند پشتکار لازم را ایجاد کند و انگیزه و توانایی خلاقیت را افزایش دهد بنابراین اعتماد به نفس را نیز افزایش خواهد داد و این افزایش اعتماد به نفس به معمار کمک میکند تا از چهارچوب ذهنی خود خارج شود.

تمامی نکات به یک مسیر ختم میشوند: جهت خلق معماری خوب، لازم است که معمار خستگی ناپذیر و با پشتکار به خلق ایده های ناب در جهت رسیدن به بهترین پاسخ مشغول باشد و کافیین میتواند در این مسیر سخت و طاقت فرسا کمک کننده باشد گرچه این یک قانون نیست و برخی معماران ممکن است که آن را بدلایل پزشکی و یا بی علاقگی به طعم استفاده نکنند گرچه مسلما تعداد آنان از معماران علاقه مند به قهوه کمتر است.