گزارش حاضر، معرفی کتاب داستان هایی درباره بچه ها و معماری نوشته فرانک ویوا و آندريا بیتی به ترجمه پویان روحی و مهرناز زرین است. این کتاب یکی از اولین کتاب های معماری برای کودکان به زبان فارسی است که با روایتی ساده، کودک را با معماری و بعضی از کارهای معماران آشنا میکند. تجربه این کتاب برای کودکان بخصوصی برای کودکانی که والدین معمار دارند و یا کودکانی که به مقوله ساختن و بازی های ساختنی علاقه مندند میتواند جذاب و آموزنده باشد.

کتاب حاوی تصاویر کودکانه و رنگینی است که کودکان را به محتوا علاقه مند میسازد و در دو بخش تالیف شده که بخش اول درباره ی یک پسر کوچک به نام فرانک و بخش دوم درباره پسر دیگری به نام ایگی پگ است. در بخش اول داستان فرانک کوچولو به عنوان کسی که به معماری علاقه مند است و پدربزرگش فرانک پیر روایت میشود. از ساختمان که فرانک کوچولو با کتاب هایش میسازد تا نقاشی هایی که از شهر ها میکشد، گفته میشود.بعد فرانک کوچولو و پدربزرگش به موزه هنر مدرن نیویورک میروند تا آثار معماران معروف را تماشا کنند و این دیدار به فرانک کوچولو کمک میکند تا با وسایل منزل چیزهای بیشتر و خلاقانه تری بسازند.

بخش دوم درباره کودک دیگری به نام ایگی پگ است و اشتیاقی که به وی به ساختن دارد که حتی باعث علاقه مندی معلم اش که از این حرفه بیزار است و همکلاسی هایش میشود.

دلیل من برای انتخاب این کتاب در این بخش، این بود که به عنوان یک مادر همیشه در جستجوی مطالبی هستم که به رشد و تعالی فرزندم و فرزندان این مرز و بودم کمک کند و از طرف دیگر به عنوان یک معمار، این اثر را اثر جالبی یافتم که به کودکانی که شاید ادراک کافی از حرفه ی ما نداشته باشند، در فهم دنیای والدین معمارشان و ادراک شغل و حرفه ی آنان کمک کند و بنابراین کودکانمان بتوانند بیاموزند که چطور بسازند، چطور نگاه کنند و چطور خلق کنند.